Naar aanleiding van klachten over de terugleververgoeding heeft de Consumentenbond onderzoek gedaan naar 31 energieleveranciers. De meesten hanteren bij vaste contracten een vaste prijs voor geleverde en teruggeleverde stroom. Maar een paar zijn daar minder duidelijk over. Energiebedrijven DGB, Energiedirect en Essent hanteren ten onrechte variabele vergoedingen voor teruggeleverde stroom van zonnepanelen bij klanten met een vast contract, zo blijkt uit het onderzoek. Wanneer consumenten een vast energiecontract hebben, wil dat zeggen dat zij gedurende een afgesproken periode een vast tarief betalen voor stroom en gas. Die vaste tarieven gelden niet alleen voor de geleverde energie, maar ook voor de teruggeleverde, zo stelt de Consumentenbond in een brief aan de DGB, Energiedirect en Essent. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten kiezen voor een vast contract vanwege de zekerheid die het ze geeft over een langere termijn. Maar als na 3 maanden ineens de terugleververgoeding omlaag gaat, dan voelen ze zich bekocht. Vast is vast, en niet “een beetje vast”. Dat deze leveranciers in hun algemene voorwaarden zetten dat terugleververgoedingen bij een vast contract kunnen wijzigen, is onrechtmatig.’ De Consumentenbond roept de leveranciers op hun beleid aan te passen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) deelt de visie van de Consumentenbond.
De terugleververgoeding is van toepassing als je meer stroom teruglevert dan je verbruikt. De verschillen in terugleververgoeding tussen de verschillende energieleveranciers zijn overigens groot (zie www.gaslicht.com).