Artikelen

Wees geen kanonnenvoer

Wees geen kanonnenvoer

De huidige verleidingsmaatschappij brengt veel gezinnen en jongvolwassenen in grote financiële problemen. Hoe kun je weerstand bieden aan de lokroep van nieuwe spullen en die te dure cappuccino op het station? Econoom Erica Verdegaal geeft slimme tips. De tekst is gebaseerd op haar nieuwe boek ‘Geld speelt geen rol’.

Tekst: Erica Verdegaal

Flink wat Nederlanders zitten qua koopkracht in zwaar weer. Volgens het Nibud heeft een verbijsterende 20% van de jongvolwassen van 18 tot 26 jaar ernstige betalingsproblemen. Heel Nederland telt trouwens ruim 600.000 huishoudens met schulden die ze niet op eigen kracht kunnen oplossen. Wat een ellende allemaal. Daarvan zou je de (graai)inflatie de schuld kunnen geven. Maar de hoge inflatie gaat voorbij. Wat blijft, en verergert, is de desastreuze invloed van onze 24-uurs verleidingsmaatschappij op koopkracht. De afgelopen decennia hebben marketingtechnieken een ongekende ontwikkeling doorgemaakt. Dit dankzij wetenschappelijk onderzoek en de digitalisering van verkoopprocessen en betalingen. Als een bedrijf in 1980 een nieuw product wilde introduceren, ging men eerst consumentenbehoeften onderzoeken, bijvoorbeeld via enquêtes of een test. Over de bevindingen verscheen een rapport, waarna het product al dan niet op de markt werd gebracht.

Iedereen is marketeer

Alleen voor leden

Word lid en ga direct verder

Als FiscAlert lid heb je onbeperkt toegang tot alle items op de website.

Ja, ik wil ook lid worden

Ben je lid en heb je al een account?