Auteur
Column Henry Meijer

Een zeldzaam moment van zelfinzicht

door Henry Meijer • Mede-eigenaar van FiscAlert en hoofdredacteur van MFAS van Wolters Kluwer • Gepubliceerd op 30 sep 2024

Consumptie is alom vertegenwoordigd in onze samenleving. Er liggen overal en altijd verleidingen op de loer. Het internet heeft het bestellen van spullen extreem makkelijk gemaakt. Jammer genoeg ontlenen veel mensen hun identiteit meer aan de spullen die ze hebben gekocht dan aan wat ze voor anderen betekenen. 

Iets kopen kan troost bieden. Door de aankoop krijg je een shot van het gelukhormoon. Vooral als je ook nog een korting hebt gescoord. Onderzoek leert dat mensen met een depressieve aanleg meer impulsaankopen doen. Dat is ook niet zo vreemd. Zij hebben meer dan gemiddeld behoefte aan troost. De troost door het kopen van spullen is echter niet duurzaam. Het geluksgevoel is kortstondig. Niet ontkend kan worden dat het leven zonder mooie spullen wel erg saai is. Ook hier gaat het om de gulden middenweg. 

Als het kopen een verslaving is, heb je geen regie over je eigen gedrag. Het zal tot gevolg hebben dat je regelmatig in geldnood raakt en misschien in de schulden terecht komt. Je hebt spijt en voelt je schuldig over je uitgaven. Deze negatieve gevoelens roepen weer de behoefde aan troost op en wat ga je dan doen? Precies! Zo raak je in een negatieve spiraal. Er is een klein wonder nodig om uit deze vicieuze cirkel te raken: een zeldzaam moment van zelfinzicht.

Alleen voor leden

Word lid en ga direct verder

Als FiscAlert lid heb je onbeperkt toegang tot alle items op de website.

Ja, ik wil ook lid worden

Ben je lid en heb je al een account?