Sinds de introductie van ChatGPT in november 2022 zijn beleggers in de ban van kunstmatige intelligentie (AI). Door de hoge verwachtingen zijn de aandelenkoersen van AI-gerelateerde bedrijven fors gestegen. De rally in AI-bedrijven doet mij vaak denken aan eind jaren ’90. Als fanatieke hobbybelegger profiteerde ik volop van de stijging van internet-aandelen. Toen de bubbel knapte, verdwenen de winsten in korte tijd als sneeuw voor de zon.
This time it’s different gaat ook deze keer niet op
Rond de top van de markt was ik bij een debat tussen een ervaren belegger van het ABP en een jonge fundmanager in IT-aandelen. De oudgediende wees op de hoge waarderingen en gaf aan dat dit op lange termijn niet kon doorgaan. De jonge fundmanager wees op de ongekende mogelijkheden van het internet en hoe dat ons leven zou veranderen. Beiden hebben gelijk gekregen, maar het beleggingsresultaat van de ‘oude rot’ was uiteindelijk veel beter. De enthousiaste beleggers van vandaag wijzen op de verschillen tussen toen en nu. Tijdens de internethype stegen de koersen van bedrijven die nog nooit winst hadden gemaakt. Nu zijn juist de grote bedrijven in trek die enorme winsten maken. Dat doet me denken aan de legendarische woorden ‘The four most expensive words in investing are: This time it’s different’. De hoge gemiddelde waardering van de aandelenindex gaat ook nu op, en de geschiedenis leert ons dat die altijd een keer normaliseert met dalende koer-sen tot gevolg. Ik vertrouw erop dat het ook deze keer niet anders is. Ik focus mij daarom vooral op bedrijven met een aantrekkelijke waardering. Gelukkig zijn er daarvan genoeg die duurzaam en verantwoord opereren.