Sinterklaas is weer in Nederland. Met paard en pieten trotseerde hij de Golf van Biskaje, Het Kanaal en de winterse Noordzee. En nu begint zijn echte werk. De goedheiligman moet scholen en huizen bezoeken, en postzakken vol kinderbrieven doorlezen. Zijn pieten gaan kinderschoentjes vullen, verlanglijstjes administreren en zakken met cadeautjes klaarzetten. Alles om Nederland tijdens deze donkere dagen weg te laten dromen naar een warme sfeer van altruïsme en puur geluk.
Maar terwijl onze kleintjes lieve liedjes zingen bij het haardvuur, woedt er elk jaar een onzichtbare oorlog rond de verjaardag van de Sint. Het is de strijd tussen cadeau-aanbieders, die klanten verwarren met af- en opprijzingen. Neem het LEGO-sportwagen-bouwpakket Technic McLaren P1 42172. Je koopt het bij Intertoys (van zogenaamd €449,99) voor €369,99, op bol.com voor €355,99 en op goodbricks.nl voor €329,95. Maar aanbieder Speelgoeddebetuwe.nl probeert ineens €521,95 plus €26,10 verzendkosten voor dit bouwpakket te incasseren. Tormino.nl vraagt zelfs €550,71, een dikke 100 euro boven de adviesprijs. Natuurlijk is de Sint een wijze man, die niet snel ergens intrapt. Maar hoe kan hij optimaal inkopen als aanbieders hem met prijzentrucs maximaal geld uit de zak-van-sinterklaas proberen te kloppen?
Naast deze oorlog tussen aanbieders is er een tweede onzichtbare strijd die losbarst in Sinterklaastijd: de kindercadeau rat race. Bij deze wapenwedloop op schoolpleinen pochen basisscholieren over hun Sinterklaas-geschenken. Een kind met kruidnoten in de schoen verliest daarbij genadeloos van vriendjes die de LEGO Technic McLaren P1 bij de haard vonden. Dat kan ouders onzeker maken. Moet je meegaan in die gekte?