In september bereikten de Consumentenbond en ABN Amro een akkoord over compensatie voor in het verleden te veel betaalde rente over kredieten (zogenaamde wurgkredieten). Daarop kwam veel kritiek. Zo bood ABN Amro op de site alleen compensatie aan vanaf 2008. Over de periode daarvoor zou automatische compensatie niet mogelijk zijn. Daar komt ABN Amro nu op terug. De bank gaat compensatie berekenen vanaf 2001. Ander kritiekpunt was het rente-op-rente-effect waarmee geen rekening werd gehouden. In plaats van een rentevergoeding geeft ABN Amro 5% opslag op het compensatiebedrag. Wie nog klant is bij ABN Amro krijgt in de periode tot en met december 2022 bericht. Oud-klanten kunnen zich naar verwachting halverwege 2022 aanmelden voor compensatie.
Meer informatie is te vinden op www.abnamro.nl. Er loopt overigens nog een klachtzaak van Stichting Geldbelangen bij het Kifid tegen ABN Amro. ABN Amro vergoedt geen rente-op-rente en de consument wordt daardoor volgens Geldbelangen niet voldoende gecompenseerd.
UPDATE: Kifid heeft Geldbelangen niet in het gelijk gesteld: ABN Amro hoeft over teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente geen rente hoeft te vergoeden (2022-0047). Geldbelangen laat het er niet bij zitten en gaat een beroep doen op de hardheidsclausule in het reglement van Kifid.