Trouwe klanten betalen voor hun schadeverzekering soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat dit bij bijna de helft van de schadeverzekeraars voorkomt. De AFM vindt deze uitkomsten zorgelijk, omdat dit in strijd kan zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. 'Vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen kunnen worden benadeeld, zoals mensen met minder digitale vaardigheden', aldus AFM. Daarom roept de AFM verzekeraars op een loyale klanten een eerlijke premie te rekenen. In het onderzoek is gekeken naar 31 schadeverzekeraars. Daarbij werd de winstmarge van een polis die minimaal 9 jaar liep vergeleken met een polis die 1-2 jaar liep. In totaal werden 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen meegenomen in het onderzoek. Het verschil in winstmarge bedroeg vaak meer dan 10%. Met name bij autoverzekeringen en inboedelverzekeringen waren de winstmarges bij trouwe klanten soms hoger. Bij aansprakelijkheidsverzekeringen komt dit vrijwel niet voor.
Het onderzoek laat ook zien dat regelmatig vergelijken van verzekeringen loont. Vergelijkingssites als independer.nl, pricewise.nl en consumentenbond.nl zijn goede instrumenten ter oriëntatie, om verzekeringen te vergelijken en om ze af te sluiten. Vergeet daarbij nooit de gouden regel: verzeker alleen die risico’s die je zelf niet kunt dragen, zie ons artikel 'DOE-HET-ZELF: Kritisch verzekeren'.